lørdag den 12. april 2014

Lakseroulade

Dette er en rigtig lækker forret, har jeg erfaret.
En roulade, af en slags omelet med laks og cremet fyld...



Man skal bruge:
200-400g spinatblade, friske eller frosne.
3 æg
1dl piskefløde
Salt og peber 

Laks: jeg brugte gravad laks, man kunne også have brugt røget.
Det cremede fyld, forklarer jeg lidt længere nede.


Forvarm en ovn til 200grader.

Bruger man frossen spinat skal det lige tøs op, og vandet skal presses fra, og så skal spinaten hakkes.
Jeg spædede lidt til, med friske ramsløg og brændenælder.
Æggehviderne skilles fra blommerne, og blommerne røres sammen med spinat, fløde, salt og peber.
Hviderne piskes stive og vendes sammen med spinatmassen. Så spredes massen jævnt ud, på en bageplade, med bagepapir og bages i ovnen i ca. 15 min.

Imens blandes fyldet. 
Jeg havde en rest humus til overs, som jeg rørte sammen med et par skefulde creme fraiche og en tot, fint hakket, frisk dild.
Alternativt, kan man blande 200g flødeost, med citronsaft, salt, peber og frisk dild eller basilikum.

Når roulade-bunden er bagt færdig og let gylden, smøres fyldet på, og derefter fordeles laksen ud over, så ruller man det hele, rimelig stramt sammen og så ligges rullen i køleskabet, i en times tid, inden den skæres i skiver og serveres...



- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar