onsdag den 2. april 2014

Rugbrød


hjemmebagt Rugbrød opskrift
Efter min guide til surdej, har jeg jo lovet, at jeg ville lave rugbrød. Vi var også ved at mangle efterhånden. Så nu er egentlig et godt tidspunkt. :)


Til mine 3 rugbrød brugte jeg :
En portion surdej
2 liter lunkent vand
2 spsk honning
3-4 spsk salt
1 kg Rugmel
200g Fuldkorns hvede mel, af en eller anden art
300g Rug-gryn
100-150g af hver hasselnødder, solsikkekerner, græskar kerner, sesamfrø og hørfrø.

2-3 forme afhængigt af størrelse.
Rugbrødet kan sagtens fryses, så man skal ikke være så bekymret over mængden. Man kan eventuelt skære det i skiver, inden man fryser det og tø det op, på sin brødrister. Ristet rugbrød er rigtig lækkert.

Egentlig er det oprindeligt knækkede rugkerner, der skal i, men det havde jeg ikke, tilgengæld havde jeg rug-gryn, så dem brugte jeg i stedet, og det bliver rigtig fint. Nødder og kerner kan man regulere efter smag.

Jeg starter med, at tage min surdej og røre ud i 2 liter lunkent vand. Det foregår på min (mors) store røremaskine. Det kan sagtens laves i hånden, man skal bare være opmærksom på, at der skal en ret stor skål/gryde/balje til og der altså skal røres en hel del.
Så tilsætter jeg honning, salt, rugmel og fuldkorns hvedemel. Hvedemelet tilsætter jeg fordi, der ikke er ret meget gluten i rug, derudover er det vigtigt at arbejde med det, der er, det gør man ved, at "ælte" det rigtig grundigt, jo mere jo bedre. Dejen må gerne få en sjov elastisk konsistens. :) Ælter man, som mig, på maskine, kan man jo i mellemtiden, meget passende, vaske sin beholder til surdej, så den er klar, gøre forme klar, putte bagepapir i, hvis der skal det, hakke hasselnødderne meget groft en gang, hvis man vil det, det gør jeg, og ellers gøre resten af ingredienserne parat.
Når dejen er æltet godt, tager jeg et par dl surdej fra til næste gang.
Så tilsætter jeg de resterende ingredienser, ryggryn, nødder og kerner og får rørt dem godt med i dejen.
Herefter hælder jeg det i mine tre forme, som jeg dækker med et fugtigt viskestykke og så får de ellers lov, at stå i et døgns tid.

Dagen efter putter man brødene i ovnen. Ovnen tændes på 100grader også får brødene lov at passe sig selv derinde, i en times tid. Derefter skrues ovnen op til 200 grader også får de lige lov, at hygge sig i yderligere 1 time og  45 minutter. 
Så tager man dem ud af ovnen og lader dem køle af i formene, så skulle man undgå for hårde skorper..

Og jeg ved godt, det der med, at man ikke må skære i brødet, før en dag eller to efter det er bagt, på den måde skulle man undgå, at det er klægt i midten, men jeg kan altså  ikke lade være... Varmt nybagt rugbrød smager simpelthen herligt, så jeg kommer for det meste til at spise en endeskive med smør på...

hjemmebagt rugbrød med tandsmør, opskrift.
Hvis nogen skulle finde dette sidste billede frastødende, så må det altså være jeres eget problem, jeg vil ikke undskylde mig. Det er smørret der gør'et :)

- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar