fredag den 28. marts 2014

Marengs kys - (kagefad)


Gode Blå Marengs kys, opskrift, dadel kugler, kokostoppe, kagefad, 3-delt hjemmelavet

Jeg har bygget mig et kagefad...

Der skulle selvfølgelig noget fyld på, så i denne forbindelse tænkte jeg, at det ville være nærliggende, at få nogle ret grundlæggende af mine favorit opskrifter lagt op her. Min absolutte hverdags favorit er marengs kys, så de måtte også med.
Der skal ikke ret mange ingredienser til, og tit står man i forvejen, med æggehvider i overskud. Her er altså løsningen, på det problem :)


Følgende er således min opskrift på marengs kys.
De andre opskrifter kan ses her - Kransekage konfekt - Dadelkugler - Kokostoppe


Gode Blå Marengs kys, opskrift, kagefad, 3-delt hjemmelavet, stiftpiskede æggehvider, blå frugtfarve, konditorfarve, til kaffen kage,


Man skal bruge
To æggehvider
150-200g sukker
Et par dråber eddike
Og farve og smag efter ønske.
Jeg brugte vanillesukker og blå konditorfarve.

Af denne portion bliver ca. 25 rimelig store kys.

Man starter med at piske æggehviderne, hvide og let luftige, med en håndmikser eller, som jeg gjorde, på en røremaskine. Imens man stadig pisker, tilsætter man et par dråber eddike, jeg har en rigtig lækker hindbær eddike, normal eddike kan også bruges, og man kan også godt helt undlade det.
Så tilsættes sukkeret lidt af gangen, og imens man gør det, burde massen gerne begynde, at blive god luftig og stiv.
Til sidst tilsættes den ønskede smag og farve, det kan også helt undlades, de smager også dejligt uden.
Men mine blev som sagt blå med vanilje smag.

Så skal massen i en sprøjtepose, med stjernetyl. Og hvis man kun har sine egne to hænder, (Kun og kun. Okay, no offence til folk, der skulle have mere eller mindre) er det et godt trick, at sætte sprøjteposen i et litermål eller noget lignende, så har man begge hænder fri og det er lidt nemmere.
Så sprøjter man ellers bare sine kys ud på en bageplade, med bagepapir også skal de bages.
Jeg bager dem ved 90grader varmluft i 1 time til halvanden.





Gode Blå Marengs kys, opskrift, dadel kugler, kokostoppe, kagefad, 3-delt hjemmelavet færdige kys

- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar