onsdag den 19. marts 2014

Om egne høns og æg.


Sidste år, (2013) fik jeg i fødselsdagsgave, af mine forældre, 5 høns. Eller det vil sige, jeg har fødselsdag i februar, og jeg fik dem først rigtigt i april, men de var altså min fødselsdagsgave. Det skal lige siges, at jeg bor hos mine forældre, så det var måske lige så meget til dem selv, jeg skulle bare passe dem :P
Vi bor på en lille gård, med dejligt meget plads og på en grusvej, så hønsene går altid frit, de biler der ind imellem kommer forbi, har de lært at undgå, lidt værre er det med naboernes hunde, men det må i få en forklaring på lidt senere. Vil i ikke først høre om de grønne æg? :)

Grønlægger, grünleger, æg, flotte grønne, gigant, stort, store, dobbel, triple blomme, blommer, høns


Da vi købte hønsene havde vi undersøgt lidt om dem, og vi var enige om, at det kunne være sjovt at have nogle der lagde forskellige farver æg, i den forbindelse fandt vi også ud af, at der er noget der hedder en "Grünleger" eller "Grønlægger" Og ja, navnet i sig selv forklare det hele, og sådan en måtte vi have. Således er det altså gået til, at der i vores æggebakker findes æg i forskellige nuancer af brun og i blandt dem, de flotteste mintgrønne æg, der mere ligner marcipan æg med sukker overtræk.

Grønlægger, grünleger, æg, flotte grønne,

















Ind imellem forekommer der nogle sære ting, det er åbenbart noget der sker, inden de unge høns, helt har lært hvordan man gør, det der med at lægge æg. Det lille æg herunder, har vi kun fået et af, der var stort set ingen blomme i...
Grønlægger, grünleger, æg, flotte grønne, mini

De store æg var et rimelig normalt fænomen, fandt vi så småt ud af. 3 af æggene i bakken herunder er således "store æg" og dem har vi haft en del af. Der er store nok til at æggebakken ikke kan lukkes... 

Grønlægger, grünleger, æg, flotte grønne, gigant, stort, store, dobbel, triple blomme, blommer


Gigant-ægget har vi tilgengæld kun set en gang. Et nærliggende spørgsmål var: Hvor længe skal sådan et æg koges? Det var der ikke rigtigt nogen, der havde et kvalificeret bud på, så spejlæg måtte være løsningen. Og dette er hvad vi fik ud af de 3 store æg og det ene gigantiske :

Grønlægger, grünleger, æg, flotte grønne, gigant, stort, store, dobbel, triple blomme, blommer, Spejlæg
4 spejlæg med 9 blommer!
Læg i øvrigt mærke, til den dejlige mørke gule farve på blommerne, som er et meget synligt resultat, af det gode fritgående liv.

Det er ikke så besværligt, at have høns og de er faktisk ret søde. De skider over det hele, (Ja, undskyld mit sprog) det skal man lige tage højde for, hvis man har dem gående frit, men ellers skal de jo bare have foder og vand, deres bur og redekasser skal måske rengøres også skal de lukkes ind og ud.
Angående bure, kan man i øvrigt købe nogle færdige, eller som "samle selv" det er sådan et vi har, de fås faktisk ganske dekorative og i forskellige størrelser, se f.eks. her eller her.
Hvis man overvejer den mulighed, selv at anskaffe sig et par høns, kan jeg varmt anbefale det.
Skal man ud og købe æg, og er man af den type mennesker, der tænker bare lidt over dyrevelfærd og økologi, så går det jo, hurtigt hen og bliver ret pebret. Så jeg tror faktisk godt, man kan få det til at løbe rundt, hvis man regner lidt på det. Det er i øvrigt noget, jeg synes er ret utroligt. At ganske almindelige, danske æg, er meget dyrere end f.eks frugt, der er transporteret fra fjerne lande. Folk har forklaret mig et og andet, jeg synes stadig ikke, det kan være rigtigt, men det er jo en ganske anden historie. Med egne høns er man i hvert fald fri for alle disse overvejelser.



Desværre blev et par af mine høns, i løbet af efteråret, taget af en hund, så nu har vi kun 3 tilbage. Vi har selv en hund, som har lært, at man skal lade hønsene være, det går også meget fint. Så har hønsene måske bare vænnet sig lidt til, at hunde ikke er farlige, men det er de altså, uanset hvilken størrelse de så måtte have...
Vi får forhåbentlig et par nye engang her i foråret, gad vide om ikke det med de mange blommer, så kommer til at gentage sig.. ;)


- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar