tirsdag den 25. marts 2014

Simpel Pariserbøf.

Aftensmaden i går bestod af hjemmelavet pariserbøf.
Det er faktisk, både ganske nemt og hurtigt, at lave. Det har ind imellem erstattet hjemmelavet burger herhjemme, fordi det simpelthen bare er nemmere og ingredienserne er noget, vi stort set altid har i køleskabet. I øvrigt smager det virkelig godt også er det jo en klassiker.

Lækker, simpelt pariserbøf, spejlæg, surdejsbrød, kapers,hakkebøf, opskrift

Det eneste man skal bruge, til min lette version, er : 

Brød
Hakket oksekød
Æg
Løg
syltede rødbeder
Og kapers.

Brødet skal ristes, det kan gøres på en brødrister, men hvis man har noget halvgammelt, små kedeligt brød kan man også pifte det op, ved at riste det, på panden, i lidt smør.
Oksekødet skal formes til bøffer og krydres også skal de steges, et par minutter på hver side.
Imens det passer sig selv lidt, hakker man løget fint, rødløg havde været at foretrække, men det havde vi ikke. Rødbederne bliver også hakket fint.
Oprindeligt er det jo en rå æggeblomme, man får til sin pariserbøf. Det er ikke fordi, jeg er bange for salmonella, at jeg har lavet spejlæg i stedet, jeg synes bare, det var spild, at hælde æggehviderne ud. Så kunne jeg jo have lavet marengs, bevares, men det var tiden altså ikke lige til, så man kan vælge den rå æggeblomme, men man kan også bare lave et spejlæg, hvor blommen stadig er godt blød.
Når det hele er klar, lægger man sit brød på en tallerken, bøffen ovenpå, herefter har jeg lagt spejlægget, hvis man bruger rå æggeblomme kan det være, man vil vente med det til sidst, så drysser man løg, rødbede og kapers over, (Jeg tilføjede også lidt purløg, det kan undlades.) også er man klar til servering. Velbekomme.


- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar