tirsdag den 18. marts 2014

Om min måde, at lave mad på. Og en pandekage opskrift.


Opskrift, pandekager, lækre

I må nok hellere få af vide om mig, her på et tidligt tidspunkt, at jeg (udover, generelt måske, at være lidt atypisk, i forhold til de mennesker, man normalt vis ville sammenligne mig med (piger på min egen alder)) meget tit bliver beskyldt for, ikke at være i stand til at følge en opskrift... Det er genstand for evig diskussion og mange gange har jeg da også udbrudt "Jamen jeg HAR fulgt opskriften..." Også derefter tøvende tilføjet "Jeg har bare puttet ribs i... og bagt det i en randform i stedet..?" ... Jo, okay.

Vi kan jo være nok så uenige om, hvorvidt det er et positivt træk, eller ej, men jeg kan nok ikke smutte udenom, at det faktisk er rigtigt.. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har fulgt en opskrift til punkt og prikke. Jeg kan tilgengæld heller ikke huske hvornår det sidst har resulteret i noget dårligt, eller ligefrem uspiseligt. Jeg må indrømme, at det ikke altid går lige heldigt, men man må jo eksperimentere. Jeg må. Jo, jeg må godt.

Og hvad så, hvis man ind imellem ikke lige vejer ting af som "man skal" ?
Er man så en tosse? Og bare fordi man kan huske en opskrift udenad?
Jeg vil, på ingen mulig måde, påstå, at jeg er nogen form for mesterkok, men man har vel lov, efterhånden, at have et par opskrifter, man kender rigtig godt.. Jeg ved det ikke. I min verden er det ikke så underligt, men jeg har nu heller ikke noget imod, at folk synes, jeg er lidt nørdet. Det fungerer fint for mig. :)
Om lige præcis det, bliver en udfordring for mig, i forhold til det her blog projekt, er jeg ikke i tvivl om, men det bliver forhåbentligt også en styrke, det at jeg altid er lidt kreativ, men dybest set, hvis man deler sine opskrifter, må man jo nok lære, at være lidt mere præcis og det, vil jeg gøre mit yderste, for at leve op til.


Først vil jeg dog forsøge at illustrere min pointe, ved at dele min opskrift på pandekager med jer.
Pandekager, som vel nok er en af mine aller tætteste bekendtskaber. Det er noget enhver, her i landet, vel må kende til, og elske, fra barns ben. Jeg, og mine veninder dengang, i øvrigt, må da også have haft meget tålmodige og overbærende forældre. Da jeg var en del yngre end nu, og var på besøg, eller havde besøg, af veninder, så pandekager jo siges, allerede dengang, at være en favorit. Uden forældre opsyn, gik vi således på opdagelse i diverse køkkener, også blev der lavet pandekager, dengang var det efter en eksisterende opskrift, bevares, men derfor kunne man jo godt lave dem lilla, grønne, eller røde med blå pletter, ved hjælp af frugtfarve...
Senere blev der eksperimenteret, måske lidt mere seriøst, med både smag og sundhed: nødder, fuldkornsmel, havregryn, moset banan, revet æble og andet frugt, kanel og diverse andre krydderier, hvad der nu var til overs, i køleskabet af mælkeprodukter osv. Jeg vil vove at påstå, at det har bragt mig vidt omkring.
Nu er jeg dog nået til et sted, hvor en noget mere klassisk version, er min foretrukne. Hvilket min omgangskreds nok ikke er tilbøjelig til at klage over.
Enten er denne opskrift så nem og let at huske at i aldrig mere får brug for en opskrift på pandekager eller også er den ubrugelig for alle andre end mig. Jeg ved det ikke. Jeg garanterer intet. Men jeg vil forsøge at gøre den meget udførlig. :)


Det eneste man skal bruge er: Æg, sukker, vanillesukker, salt, mel og mælk. Og det er faktisk simpelt nok:

pandekager, opskrift, piskes, æg sukker, vanille, salt,
Først må man jo selvfølgelig slå fast, hvor mange man vil lave. Af det afhænger selvfølgelig hele mængden af ingredienser, men i første omgang, naturligvis æg. Vi laver en lille portion denne gang, der bliver velnok til 3-4 personer, alt efter hvor mange pandekager man kan spise (der blev 10 pandekager ud af min portion). Men vi slår altså 2 æg ud i en skål, tilsætter sukker, ikke for meget, ikke for lidt. En god skefuld vanillesukker, et lille nip salt, også fatter vi et piskeris og pisker hele denne herlighed godt sammen.


Mel og mælk, pandekager, opskrift, sødmælk, piskes
 Så tilsætter vi mel, lige nøjagtigt så meget, at massen stadig er til at piske sammen, sådan undgår jeg klumper, så tilsættes lidt mælk der piske i, for man har sandsynligvis endnu ikke fået nok mel i, til at give en passende mængde, så tilsætningen af mel gentages, igen skal der lige nok i, til at man stadig nemt kan røre det sammen.


Mælk, Pandekager, opskrift, konsistens pandekagedej,
 Nu skulle man gerne have en temmelig tyk dej uden klumper, og den pisker man simpelthen bare mælk i (mælk og/eller øl. Øl giver sprøde pandekager, siges der. Og alkoholen fordamper jo under bagningen, så ingen panik.) indtil det har den rette, flydende konsistens. Jo tyndere dej, jo tyndere pandekager og det er jo en smagssag. Og nej, jeg har aldrig fedtstof i min dej, jeg synes det, der bliver tilføjet ved stegning, er nok.


gode pandekager, opskrift med billeder, bages, pande, smør, gyldne
 Ja, så steger man dem ellers bare og man behøver altså ikke, have en pandekage-pande, en hver pande vil du, tror jeg, (med undtagelse af grillpander måske) men jo mindre jo nemmere. Så på panden med dejen, men først lidt fedtstof efter eget ønske, allerhelst bruger jeg smør, det giver den bedste smag efter min mening, men olie eller andre flydende fedtstoffer, er jo lidt nemmere og kan også sagtens benyttes.


Gode, lækre, gyldne, sprøde, pandekager, opskrift, Det at få dejen fordelt jævnt på panden, kræver muligvis lidt øvelse. Hvor meget man kan skrue op for varmen afhænger også i nogen grad af ens træning. Det giver sig selv, at jo højere man skruer op jo hurtigere er pandekagerne færdige. (eller brændt) Det vigtigste er, at man føler man kan følge med, start med forholdsvist lav varme og skru op efterhånden. Pandekagerne vendes første gang, når dejen ikke længere er våd og man kan begynde, at fornemme, at kanterne får lidt farve.



Super lækre og gode pandekager, serveres med sukker, citron, marmelade, syltetøj, nutella,
De færdige pandekager stables på en tallerken, efterhånden som de er lavet og serveres til slut, med syltetøj, sukker, sukker og citronsaft, Nutella, sirup eller hvad man nu selv godt kan lide. :)



Nu må jeg nok hellere, gå mig en lang tur... ;)

- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar